Thursday, August 11, 2011

Bila HAMBA melahirkan TUANnya

Salam peeps ;)

Paham tak tajuk di atas? Bila hamba melahirkan tuannya. Err nak bagi contoh pun susah. Meh sini nak habaq. Ni kisah real punya. Betol-betol berlaku depan mata saya.

Alkisahnya begini, hari tu kat tempat kerja saya kan, ada sepasang anak dan mak. Yang mak baru berusia 42 tahun and anak 18 tahun. Erm. Budak tu baik but kadang-kadang a bit annoying bila dia selalu mengarahkan maknya buat tu buat ni.

Contoh nye, hurm nak bagi macam mana ye. Macam ni la ye.

Si anak: Ma, pergi buat air ma. Haus la.

Si mak: Oke, nak air apa.

Si anak: Apa-apa je la asalkan air sejuk

Si mak: Baiklah

#TakeNote: Nada suara berupa arahan ye#

Tu macam oke lagi kan. Contoh lain, sedang enak si anak makan nasik kat dapur, tiba-tiba boleh dia panggil mak dia yang sedang buat kerja kat luar semata-mata untuk tambahkan nasik dia. Kurang ajar betol la. Si mak pulak dengan muka malu-malu tambahkan jugak nasik anak dia tanpa protes.

Yela sayang mana pun kat anak, rasanya tak perlu kot mengHAMBAkan diri untuk anak. Ajar anak-nak berdikari kan senang, benda remeh macam tu pun nak suruh orang lain buatkan. Tapi yang pelik, si mak tu selalu tanya kitorang dah solat ke belum tapi tak pernah pulak dia tanya anak soalan tu.

Hurm. Agak pelik disitu. Si mak macam takutkan anaknya je. Ingat ye para ibubapa diluar sana, sayang sayang jugak kat anak tapi jangan sampai dia pijak kepala kita pulak ye. Takkan la nak tambah nasik sendiri pun tak boleh. Ye tak?

Oke la ye. Papai ! :D


12 comments:

reenapple said...

kena ajar anak elok3 ... especially zaman sekarang nie... banyak giler kisah si tanggang.. sebab tue banyak kes buang bayi.. hahahah

TopiJerami90 said...

1st...lida melawat ceraf pulop

H.J said...

sayang bebenor bebenor benor la tu gamaknya

Lieyda said...

cah : tau xpo,mu knl kn sapo? haha

Lieyda said...

ceraf: oh sori, bkn ceraf 1st haha. oke2

Lieyda said...

h.j: a'ah,syg bebeno sampai mkn diri

Mr.Thinker@Ali said...

inilah yang dinyatakan nabi umat akhir zaman di mana kiamat itu sudah hampir. kiamat kecil itu tandanya apabila ibu bapa menjadi hamba kepada anak-anaknya. kalau salah, sila perbetulkan.

Lieyda said...

yes dats rite encik ali ;)

syrupmasin said...

adoii takot pulak kalu terbuat macam tuh dah dose..

Lieyda said...

a'ah mintak jauhla kan cik syrup

ArELeEz said...

sayang anak tangan2kan..

Lieyda said...

tau xpe. ::)