Thursday, May 5, 2011

Awas,makan pedas itu bahaya !

Hye morning peeps..

Sebelum saya menulis dengan lebih lanjut dan mendalam, saya nak tanya, siapa suka makan pedas kat sini?? Owh ada ye.. Sepp sepp sepp! Saya pun suka makan pedas. Amat suka. Kalau masakan tu tak pedas, seolah-olah masakan tersebut takde rasa. Cheewah. Haha. Tiap kali pergi kedai makan, semestinya saya akan cakap:

 "err pedas lebih ye makcik/pakcik"

Tiap kali saya cakap macam tu, tiap kali tu jugak la Si Chenta Hati saya akan membebel. Dia pulak tak suka makanan pedas. Harap muka je ganas tapi bila makan pedas sikit, mula lah cari air. Hehe. Sori ye bang, termengumpat pulak. Hihi

Owh ye, sebelum melalut panjang, saya nak cakap kat sini kenapa makan pedas itu bahaya. Begini cerita nya, last two weeks *if i not mistaken* my friend died.  Owh actually she was not really my friend but i used to know her then it is not wrong to call her as my friend right?

Masa tu final exam, kitorang dapat berita ni tengah malam, masa tu duk study ramai-ramai sebab espk pagi tu kitorang ada paper. Tiba-tiba member saya dapat panggilan daripada sepupu si mati ni. Dia cakap:
  "Yus Akmal dah takde"

Serious. Semua orang terkaku. Senyap je bilik and my friend yang rapat dengan Yus ni nanges tak henti-henti. Serious. Tak percaya dowh. Dahla masa final. And then bila tanya apa punca dia mati, her cousin told us that Yus mati sebab batuk berdarah. Oke kami terima tu semua.

But keesokkan harinya, my friend tak puas hati, dia tanya lagi orang yang lebih rapat dengan Yus. Member kepada member saya cakap, Yus meninggal sebab usus nya dah pecah. After the post-mortem, doktor cakap usus pecah sebab makan pedas. Terkaku aku. Takut. Sebab saya suka pedas.!

~Hiasan semata-mata~

And then sejak hari tu, saya dah kurangkan tahap kepedasan dalam makanan saya tuh. Takut. Taknak mati sebab tu. My mom and dad dah tiap-tiap hari pesan jangan makan pedas, nanti buasir. Oke mom, i will follow your advise after this.

So berjaga-jaga lah kamu semua ye. Sayangi perut anda, usus anda and nyawa anda. Ingatlah orang tersayang. Tapi kalau dah ajal kita memang tak leh elak dah dah kan. Ye betol tapi tak salah kalau kita elakkan dari makan sesuatu yang boleh menyebabkan kita sakit kan? Betol tak? :)

Oke lah. Buhbye peeps :D

7 comments:

harrazdani said...

kemungkinan simati mengalami appendiks tahap kronik...yang saya tahu salah satu punca appendiks ni kerana suka makan pedas....makan pedas tak salah....tapi yang bahayanya biji cili tu...biji cili tu xkan hancur...dan dia akan melekat dicelah2 usus kita atau perut. impaknya akan membawa kepada appendiks a.k.a barah.

Reen Rostarizam said...

alamak!mmg suka gila babeng pedas sgt sgt sgt..xpedas xboleh makan :0

rena. said...

lieyda, dye kena serangan asthma laa tak silap. mmbe2 yg pegi tgk dye kt hosp ckp camtu.

Lieyda said...

reen: sme la kite. huhu

har: hurm xtau la 2. tp pape pun pedas ttp bhya jgk kn. boley sb usus lemah

rena: ye,mula2 mcm tu la tp maziah tny tass. tass yg ckp usus pecah sb pedas. doktor ckp br je 1bln penyakit dia tuh :)

blogtilldrop said...

ye ke ..boleh pecah ???

Lieyda said...

entah. dats whats i heard from :)

Nieyoot :) said...

Alamak! Aku pon suka pedas. Tak syiokk la tak pedas.